De ce este energia eoliană controversată în ciuda opiniei publice favorabile?
Energia eoliană poate fi controversată atunci când vine vorba de acceptarea din partea publicului, chiar dacă sondajele de opinie arată că publicul este, în mare măsură, în favoarea acesteia. Noi vorbim cu Anna Stanford, Manager al Afacerilor Publice la SRE și membru de conducere al Catedrei la EWEA 2013, în Viena luna viitoare, pentru a obține dedesubturile cu privire la probleme și soluții.
Au crescut problemele de acceptare din partea publicului în ultimii ani?
Am lucrat în industria eoliană, în Marea Britanie, din 1992, iar energia eoliană a fost întotdeauna controversată, polarizând păreri atât la nivelul comunităţii locale cât și la nivel politic național. Grupuri, constituite în mod special să se opună eolienelor, au fost active în mod constant încă de atunci și au influențat politicienii și mass-media; ironic în aceeaşi perioadă, sondajele de opinie au arătat că sprijinul public pentru eoliene a rămas mereu ridicat.
În vreme ce, pe atunci, alte piețe nu păreau să fi întâmpinat același nivel de controverse ca și Marea Britanie, acest lucru s-a schimbat, cu formarea de grupuri anti-eoliene din ce în ce în ce mai bine organizate la nivel global și active pe piețele-cheie (de exemplu Franța, Canada și Australia). În Marea Britanie, în timp ce majoritatea publicului a rămas susținător al energiei eoliene, rămâne o problemă controversată și este ce în ce mai combativă pe scena politică națională.
Ce credeţi că s-a întâmplat?
Acest lucru se datorează, în parte, unei opoziții ideologice în rândul unor politicieni si guverne acum la putere, a politicilor intervenționiste în sprijinul energiei regenerabile, dar este, de asemenea, rezultatul unui climat economic dificil, în care se pun întrebări cu privire la costul aparent al consumatorilor și al contribuabililor pentru susţinerea tehnologiilor "verzi".
Acesta din urmă este relevantă pentru majoritatea piețelor din Europa și din întreaga lume. În timp ce preocupările sunt întotdeauna ridicate la nivel local cu privire la impactul vizual, al zgomotului sau de mediu al proiectelor, într-o perioadă de austeritate și reduceri, dezvoltatorii se pot găsi sub o presiune crescândă de a demonstra un beneficiu economic mai mare pentru comunitățile care găzduiesc parcurile eoliene și pentru a aduce locuri de muncă și beneficii de investiții pentru economiile naționale.
Cum puteţi implica comunitățile locale pentru a crește acceptarea din partea publicului?
Industria energiei eoliene face, probabil, mai mult decât orice alt sector pentru a implica comunitățile locale și pentru a urma bunele practici în proiectele de dezvoltare. Există multe exemple excelente de iniţiativă de la dezvoltatori, de- a lungul anilor, iar industria noastră este de norocoasă să aibă oameni calificați, creativi și implicaţi, care fac un efort suplimentar de a consulta populația locală și de a lua în calcul factorii de decizie. Problema nu este neapărat câștigarea publicului – sondajele de opinie arată că am făcut acest lucru deja – provocarea este cum putem motiva suporterii noștri să vocalizeze sprijinul lor în faţa politicienilor și a mass-mediei?
La nivel local, comunitar, întâlnim o campanie vocală minoritară împotriva proiectelor, ce utilizează scrisori către mass-media şi întâlniri publice, în timp ce aceia care sunt susținători sau ambivalenţi rămân tăcuţi. Provocarea, prin urmare, este ce tactici să folosim pentru a mobiliza majoritatea tăcută. Demonstrarea avantajului economic direct este util în acest sens și există diferite moduri în care poate fi făcut acest lucru.
În Sesiune [la Evenimentul Anual EWEA 2013 ce va avea loc luna viitoare] vom auzi exemple, cum ar fi investițiile ca parte a unei cooperative și vom dezbate în ce măsură necesită conținutul local poate influența opinia politică. Există lecții care trebuie învățate despre o abordare mai strategică în comunitățile implicate, cum ar fi inițiativele educaționale, crearea de legături cu organizațiile de sprijin și cu persoanele fizice locale, oferindu-le instrumente pentru ca ei să-și exprime sprijinul pur și eficient și asigurându-se că cei care iau decizii le apreciază cu adevărat opinia, decât să-i asculte pe cei care strigă mai tare.
Și, desigur, ca şi industrie trebuie să demonstrăm în mod constant bunele practici și cetățenia corporativă în tot ceea ce facem, un bun exemplu fiind Suedia.
Cum poate fi îmbunătăţită relația dintre mass-media și energia eoliană?
Unele părţi ale mass-mediei s-au îmbunătățit – asistăm la povești pozitive din partea jurnaliștilor de afaceri și a mediei din industrie, ceea ce reflectă maturitatea industriei și succesul nostru în împingerea poveștilor pozitive despre creșterea economică, locurile de muncă și investiții. Trebuie să continuăm acest lucru prin dezvoltarea de relații pozitive cu jurnaliștii și prezentarea de studii de caz interesante.
Întotdeauna vor exista povestiri anti-eoliene și opinii din ziare cu anumite politici editoriale, dar aceasta este natura unei mass-media diversificate. Poveştile negative, bazate pe idei preconcepute sau de-a dreptul minciuni (de exemplu despre intermitenţă, impactul asupra sănătății, lovirea păsărilor, etc) trebuie contestate, astfel încât acestea să nu devină stabile.
Trebuie să fim foarte bine coordonaţi la nivelul industriei noastre în privinţa a ceea ce transmitem, a tacticilor și resurselor pentru a putea răsturna poveștile incorecte și pentru a promova beneficiile unei industrii pe care publicul o susţine.
Ce aşteptaţi cel mai mult de la această Sesiune? Dar de la eveniment?
Avem niste prezentări interesante care acoperă două teme principale: ce lecţii putem învăţa despre comunicarea eficientă și tacticile de angajament și în ce măsură se furnizează beneficii economice directe atât comunităţilor locale cât și politicienilor. Aștept cu nerăbdare sugestii practice și o dezbatere animată și interactivă din partea publicului, care sper că va include comunicări asezonate din industrie şi că vor împărtăși experiența lor, precum și noii veniți, care doresc să învețe câteva sfaturi utile cu privire la strategii și activități.
5 motive pentru care puteti deveni PARTENER Add-Energy Renewable Romania
Pentru a deveni PARTENER ADD ENERGY ,accesati sectiunea
Pentru mai multe detalii accesati sectiunea